torsdag 20 januari 2011

Amningen

Amningen denna gång har fungerat bertydligt bättre än med storasyster My. My var ju tre veckor tidig och Adam gick över med 9 dar så han höll sig inne i magen en månad längre och vägde 1 kg mer och var mer aktiv när han kom ut. Så han började amma redan på förlossningen och dte var ju superskönt, hade varit nervös över att amningen inte skulle fungera denna gång heller. Det gick som sagt bättre denna gång men Adam har heller inte helammat ändå, förrutom några dagar. Han behövde dock bara lite mer mat på kvällen och det var den enda han behövde under lång tid. Ibland något extra på dagen men inte ofta. Men helt plötsligt när Adam var 3,5 månader så vägrade han amma och då sinade mjölken snabbt för jag har ju aldrig haft ett överflöd. Ett av brösten sinade helt. Sedan började han amma igen men det gick inte att få upp produktionen så vid jul när han var 4 månader så började han bara skrika när jag försökte få honom att amma ca 3 av 4 gånger så när vi kom tillbaka hem efter julen så slutade jag amma honom dagtid eftersom han ändå inte blev mätt de få gånger han ammade. Så nu ammar han bara nattetid men nu har han börjat kinka med det också så han lär ju precis som sin syster sluta amma vid 5 månader. Han är ju fem månader idag och inatt vägrade han också amma så länge till kommer det inte att fungera. Men jag tycker ändå att det fungerat bra så jag känner igen ångest över att sluta amma. det enda som könns jobbigt är att Mysan slutade äta på natten i samband med att hon slutade amma men det tror jag inte att lilleman kommer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar