tisdag 29 mars 2011

Röding

När vi åkte till Östersund hade vi med oss Henkes föräldrar och jag, Henke och hans pappa Torbjörn åkte till Landösjön på lördagen och fiskade. Det var trögt och det verkade som att ingen fick någon fisk. Vi kände inget på några timmar och sedan gick vi upp och satte oss i lä vid skogskanten och fikade. Vi kände oss inte klara så vi gick ner ett tag till på isen efter fikat. Jag var i valet och kvalet om jag skulle gå ner på isen där det blåste eller om jag skulle sitta kvar och njuta av solen vid träden där det inte blåste lika mycket. Men jag gick ner jag med och det var väl tur det! För rätt som det var kände jag att det hugg till i linan. Jag började dra upp linan med händerna men blev sedan osäker om det var något på men så ryckte det till igen så jag drog upp resten av linan. Jag ser fisken komma upp ur hålet men så helt plöstligt lossnar kroken. "Neeej, jag tappade fisken!" hinner jag tänka innan jag inser att jag fortfarande tittar på fisken som nu inte kan ta sig ner i hålet igen. Först tänker jag att jag ska ta upp den med händerna innan jag tar förnuftet till fånga och skriker "Kroken!!" Torbjörn kommer med huggkroken och jag lugnar ner mig och tar det lugnt och försiktigt och lyckas kroka fast huggkroken i gälen och kan dra upp fisken!! Fantastiskt roligt!
900 gram vägde min fantastiskt fina fisk! Jag har då aldrig fångat en fisk i den storleken förut!

Efter att Torbjörn hjälp mig så gick han tillbaka till sitt hål och ganska snart högg det till i hans lina! Hans fisk vägde 1,6 kg!! Han hade lugnet när han drog upp den och det var tur för han var tvungen att passa in den i hålet för att få upp den, den tog i isen några gånger innan han kunde dra upp den!


Det var otroligt roligt att få dessa fiskar, det var dock tyvärr de enda vi fick trots att Henke åkte en gång själv mitt i veckan och sedan åkte jag, Henke och Sofia den andra helgen. Men dessa två fiskar fick vi i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar